اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۵۵۸۸۷۴

اصول تغذیه مرغ تخمگذار به چه صورت است؟

اصول تغذیه مرغ تخمگذار به چه صورت است؟
۱۷:۱۲ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
وانانیوز|

مرغ های تخمگذار تقریبا مهم ترین بخش در صنعت مرغداری هستند چراکه بخش مهمی از تولید تخم مرغ برعهده آن ها است؛ از این رو پرورش آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این بین، رعایت اصول تغذیه مرغ تخمگذار اولین قدم برای سلامت و رشد این پرندگان است که پرورش دهندگان و مرغداران باید توجه ویژه ای داشته باشند. معمولا طیور تخمگذار به برخی مواد غذایی مانند پروتئین، غلات، ویتامین و... برای رشد خود و افزایش کیفیت تخم نیاز دارند. اصول تغذیه مرغ تخمگذار باید به گونه ای باشد که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن مرغ، بر تولید تخم این حیوان نیز تاثیرگذار باشد. در ادامه درباره اصول کلی تغذیه مرغ تخمگذار صحبت خواهیم کرد.

بهترین غذا برای مرغ تخمگذار

اصول تغذیه مرغ تخمگذار به چه صورت است؟

در تغذیه مرغ تخمگذار، رعایت جیره غذایی که تمامی موارد مورد نیاز در آن به کار رفته باشد بسیار حائز اهمیت است. از مهم ترین ترکیبات غذایی برای مرغ تخمگذار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دان مرغ تخمگذار: دان مرغ تخمگذار یک مخلوط متنوع از مواد غذایی است که طیف گسترده ای از ترکیبات مغذی که برای مرغ تخمگذار مناسب است را دارا می باشد. دان مرغ تخمگذار حاوی مواد پروتئینی، کربوهیدرات، چربی و ویتامین است که می تواند در بهبود سلامت و عملکرد مرغ تخمگذار تاثیر گذار باشد.
  • کنسانتره مرغ تخمگذار: از دیگر موارد می توان به کنسانتره مرغ تخمگذار اشاره کرد که برای این پرنده طراحی شده است. کنسانتره مرغ تخمگذار حاوی مقدار زیادی پروتئین است تا مرغ ها بتوانند تخمگذاری سالم تر و راحت تری داشته باشند. همچنین دارای اسید آمینه های ضروری متیونین و لیزین است.
  • خوراک های گیاهی: در کنار استفاده از دان و کنسانتره مخصوص، می توانید از دیگر خوراک های طبیعی مانند جو، ذرت و گندم به عنوان اجزای اصلی تغذیه مرغ تخمگذار استفاده نمایید.
  • روغن طیوری: روغن های طیوری معمولا به عنوان یک منبع چربی سالم و مغذی برای مرغ های تخمگذار می تواند مفید باشد. روغن های طیوری به طور عمده از چربی های سالم که حاوی اسیدهای چرب امگا3 و 6 هستند تولید می شوند. مصرف مقدار صحیح از روغن طیور می تواند سبب سلامت پر و پوست مرغ ها شود.

نحوه غذا دادن به مرغ تخمگذار

در مطالب بالاتر درباره تغذیه مرغ تخمگذار و مواردی که باید در جیره غذایی آن ها استفاده نمود بحث کردیم. اکنون درباره نکات کلی درباره نحوه غذا دادن به مرغ تخمگذار صحبت می کنیم:

  1. جیره غذایی مرغ تخمگذار باید کامل و شامل تمامی ترکیبات مورد نیاز باشد. همچنین باید دقت کرد تا مرغ ها در محیط تمیز خوراک خود را میل کنند و همیشه آب تمیز در دسترس داشته باشند.
  2. سعی کنید غذاهای مناسب و بهینه مانند غلات، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها در اختیار مرغ های خود قرار دهید.
  3. توجه داشته باشید که ترکیب مواد غذایی برای مرغ های تخمگذار باید متعادل باشد و از هرکدام مقدار مناسبی در جیره غذایی آن ها وجود داشته باشد.
  4. مرغ ها تخمگذار به طور مداوم باید در طول روز تغذیه شوند؛ بنابراین باید به اندازه کافی غذا در دسترس مرغ های تخمگذار قرار دهید.
  5. در صورتی که ضعف یا هر مشکل دیگری در خصوص مرغ های تخمگذار مشاهده کردید، می توانید از انواع مکمل ها یا کنسانتره برای حل این مساله استفاده نمایید.
  6. با افزایش سن مرغ های تخمگذار، رژیم آن ها نیز باید تغییر کند و به تدریج از دیگر مواد غذایی استفاده نمود.
  7. همیشه باید مرغ ها را نظارت و کنترل نمود تا در صورت بروز هرگونه مشکل در رژیم غذایی یا ابتلا به بیماری، سریعا آن را برطرف نمود.

چگونه دان مناسب مرغ تخمگذار را تعیین کنیم؟

اصول تغذیه مرغ تخمگذار به چه صورت است؟

انتخاب دان برای تمامی مرغ ها یکسان نیست و برای اینکه بتوان دان مناسب مرغ ها را انتخاب نمایدد باید به موارد زیر دقت کنید:

  • نژاد مرغ: مرغ های تخمگذار دارای نژادهای مختلفی هستند که هر کدام با توجه به نژاد خود نیاز به دان مصرفی مجزا دارند.
  • وزن مرغ: از دیگر مواردی که باید به آن توجه زیادی نمود وزن مرغ است. وزن مرغ تعیین می کند که از چه نوع دانی استفاده نمود. پر واضح است که اگر وزن مرغ سنگین تر باشد باید از دان کمتری استفاده نمود.
  • سن مرغ: سن مرغ نیز از دیگر موارد تاثیرگذار است که می تواند در میزان مصرف دان نقش مهمی داشته باشد.
  • شرایط محیطی: شرایط محیطی مانند دما و رطوبت می توانند سبب ایجاد تغییرات در خلق و خوی مرغ ها شود و در نهایت در میزان مصرف دان توسط آن ها تاثیرگذار باشد.

نتیجه گیری

مرغ های تخمگذار برای پرورش دهندگان سود زیادی دارند و به همین دلیل بسیاری از آن ها اقدام به پرورش آن ها می کنند اما باید بدانند که رعایت اصول تغذیه برای آن ها بسیار پر اهمیت است. ما در این مقاله سعی کردیم درباره اهمیت و اصول تغذیه تخمگذار کنیم. توجه داشته باشید که رعایت نکات فوق می تواند سوددهی بالاتری را برایتان به ارمغان بیاورد.

سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پربحث
پرطرفدارترین